Sportmassage, niet alleen voor topsporters

Sporten is gezond, dus we doen het ook massaal aan mee. Soms iets te enthousiast en dan hebben we spierpijn of zelfs lichte blessures.

Steeds meer professioneel opgeleide sportmasseurs zij actief buiten de sportvereniging, in onze praktijk(en).  Dat maakt ons beter bereikbaar voor de amateur sporter die zelf traint of naar een sportschool gaat. Hardlopers bijvoorbeeld, trainen vaak alleen met een loopschema of met een personal trainer. Ook voor hen kan sportmassage van grote betekenis zijn.

Soorten sportmassage

Er is meer aan sportmassage dan de spierpijn na het sporen te verzachten en het herstellen van de spieren te bevorderen alleen. De diverse soorten massages hebben een specifiek doel en een optimaal tijdstip van toepassing. We praten dus over vier soorten massages:

  • Pre-activiteit massage
  • Inter-activiteismassage
  • Post-activiteit massage
  • Passiviteitsmassage

Massage vooraf (pre-activiteit), voorbereidingsmassage  (Let op1 dit is géén vervanging van de warming-up, kan deel van uitmaken)

Doel: spieren voorbereiden op de inspanning.

Moment: kort voor de inspanning

Soort massage: stimulerend, bloedcirculatie en spierspanning optimaliserend, bewegingsbereik van spieren en gewrichten vergroten, prestatie gereed make van het lichaam

 

Interactiviteitsmassage (tussen opvolgende inspanningen)

Doel: normale conditie van de spieren te herstellen

Moment: tussen opvolgende inspanningen zoals bijvoorbeeld de rustpauze bij een voetbalwedstrijd of tussen twee wedstrijden dezelfde dag.

Soort massage: gemixt, spier herstellend, vocht afdrijvend. Preventief tegen krampen en eventueel voorkomen verergering van beginnende blessures (afhankelijk van de ernst ervan)

 

Massage na het sporten (post-activiteit)

(Geen vervanging van cooling-down)

Doel: ontspannende massage om de normale conditie van de spieren te helpen herstellen, de spieren van afvalstoffen te helpen ontdoen en zo spierpijn helpen beperken/voorkomen, mentale rust en ontspanning te bevorderen.

Moment: zo snel mogelijk na de inspanning

Soort massage: strijkingen en knedingen om de bloedcirculatie te herstellen en vocht en afvalstoffen te helpen afvoeren

Sportmassage bij spierpijn vraagt afstemming van de druk intensiteit van de grepen. Spierpijn betekend vaak micro beschadigingen van het spierweefsel. Lichte druk helpt bij herstel en stimuleert bloedcirculatie. Ook is het pijnstillend en kan helpen ontstekingen voorkomen. Als het te veel druk op de spieren komt kan zelfs de beschadigingen verergeren en het herstel in de weg lopen en vertragen.

Massage tijdens langere rustperiode

Tijdens een periode waar in weinig of niet gesport wordt is passiviteitsmassage een geschikte vorm om de conditie van je lichaam en de spieren te behouden (of verbeteren). Hat gaat hier vaan om een volledig lichaam massage met stimulerend en ontspannende technieken. Dit in tegenstelling tot de andere vormen die gericht azijn op het specifieke lichaamsdeel die het meest belast wordt tijdens het sporten.

Wat kan ik als sportmasseur nog meer voor je betekenen?

  • Het onderzoeken en helpen corrigeren van je lichaamshouding
  • Advies geven bij blessures en ongemakken
  • Het onderzoeken en helpen corrigeren van je bewegingspatronen
  • Het ondersteunen van verzwakte gewrichten en spieren met tape
  • Advies geven over trainingsopbouw en voeding
  • Het doorverwijzen naar een arts of (sport)fysiotherapeut

 

Wat kan behandeld worden bij Kigelia (als dan niet met massage therapie of Natuurgeneeskunde)

  • Pijn gerelateerde klachten: Spierpijn of stijfheid (rug, nek,knie,schouder, elleboog enz.), arthritis/artrose, migraine, hoofdpijn, sportblessuren, Fibromyalgie, TMJ.
  • Ademhaling klachten: Asthma, Sinus Problemen.
  • Spijsvertering problemen: IBS ( Irritable Bowel Syndrome), NAVO(non alergig voeding overgevoelighied/ intolerantie, maagzuur /Reflux, Constipatie/Diarree.
  • Vrouwelijke gezondheid : Moeite met zwanger worden, PMS, onregelmatige/pijnlijke menstruatie, Endometriosi, PCOS (Poly Cystic Ovarian Syndrome), Menopause, Hormonale ombalans, Zwangerschap.
  • Mannelijke gezondheid: Incontinentie, reproductive disorders, prostaat problemen.
  • Kinderen gezondheid: Hoesten, buikpijn, NAVO, ADHD/ADD, slaapproblemen, spijsvertering problemen,eczeem, acnee.
  • Mentaal/Emotie: Neerslachtigheid, Burn-out, overspanning, angsten, slaapproblemen, stress
Make an Appointment
Average Rating 5 out of 5 stars

Kigelia en MG © 2018. All rights reserved.