Dieet en beweging: sleutel tot gezond oud worden

Dieet: (uit het latijn/grieks diaeta )   Leefregel met betrekking tot het gebruik van voedings- en genotmiddelen.

In de moderne tijd is dieet een welgebruikte term met verschillende lading. Het roept haat en liefde gevoelens. Heel vaak wordt het  enkel gebruikt met een medische geladen tint , het “verbieden”van sommige stoffen.

Een dieet heeft meestal een doel. Afvallen (gewichtsbeheersing of management), aansterken, negatieve lichaamelijke reachties te vermijden, aan te komen, om delen van ons lichaam te ondersteunen (detox van lever of nieren, cholesterol -vethuishouding, etc.).

Wat als we  iets ruimer zouden kijken naar het woord dieet? echter is minder geladen dat men wil doen voorkomen… eetpatroon… Het wordt steed duidelijkher dat sommige aandoeningen directe relatie hebben met een bepaalde eetpatroon. Hoe meer we begrijpen hoe ons lichaam werkt, hoe belangrijker de rol van voeding (brandstof) wordt.

Wat is goede voeding

Het is nu zelfs mogelijk om via een DNA test, te weten te komen wat je  lichaam goed kan gebruiken en wat niet. Eten is noodzakelijk om te overleven. Verschillende manieren om met dit concept om te gaan hebben voor gezorgd dat voeding een andere plaats in verschillende culturen heeft genomen. Dus naast noodzaak is het ook samenbindend, gezellig, teken van gastvrijheid, enz..

Voeding is de sleutel om hoe we oud worden, dat wordt steeds duidelijker. Wat, wanneer, hoe vaak, hoe bereid en vooral hoeveel moeten we dan eten om gezond onze oudedag in te rollen? Daar zijn er nu, waarschijnlijk meer dan ooit, ideen, visies, theorieën en tips&trucs. Zo veel dat men door de bomen het bos niet meer ziet.

…en voldoende bewegen?

Met bewegen is hetzelfde aan de hand. Daar het betekend “op de weg zijn”- (zich) verplaatsen (uit het latijns movere). Nu te vaak  als sport behoevenen ingevuld.

Hoe veel moet men bewegen? hoe vaak? wat moet je helemaal doen om als bewegen te laten tellen?

Hat gaat dus hier ook vaan in niet te veel vragen stellen maar echt zich tr verlaatsen. van A naar B het liefts uit eigen middelen (benen) of met een instrument die enige lichamelijk inspanning vereisd (autorijden telt wel als verplaatsen maar niet echt als bewegen)…

Waar kan ik je mee helpen om ouder te worden?

Samen kijk ik graag naar wat je  nu eet, wat het met je doet, en waar wenselijk kan ik helpen een aantal wijzigingen dat je met het gewenste resultaat, gezonder oud worden, kunnen helpen.

Ik kijk naar voeding met een orthomoleculaire bril. Ik ben dus op zoek naar welke goede moleculen je kunt gebruiken om zelf beter van te worden.

Wil je meer informatie hierover ? kijk ook op  mijn Orthomoleculaire Praktijk pagina op-almere.nl  en maak een afspraak.

 

Wat kan behandeld worden bij Kigelia (als dan niet met massage therapie of Natuurgeneeskunde)

  • Pijn gerelateerde klachten: Spierpijn of stijfheid (rug, nek,knie,schouder, elleboog enz.), arthritis/artrose, migraine, hoofdpijn, sportblessuren, Fibromyalgie, TMJ.
  • Ademhaling klachten: Asthma, Sinus Problemen.
  • Spijsvertering problemen: IBS ( Irritable Bowel Syndrome), NAVO(non alergig voeding overgevoelighied/ intolerantie, maagzuur /Reflux, Constipatie/Diarree.
  • Vrouwelijke gezondheid : Moeite met zwanger worden, PMS, onregelmatige/pijnlijke menstruatie, Endometriosi, PCOS (Poly Cystic Ovarian Syndrome), Menopause, Hormonale ombalans, Zwangerschap.
  • Mannelijke gezondheid: Incontinentie, reproductive disorders, prostaat problemen.
  • Kinderen gezondheid: Hoesten, buikpijn, NAVO, ADHD/ADD, slaapproblemen, spijsvertering problemen,eczeem, acnee.
  • Mentaal/Emotie: Neerslachtigheid, Burn-out, overspanning, angsten, slaapproblemen, stress
Maak een afspraak
Average Rating 5 out of 5 stars

Kigelia en MG © 2018. All rights reserved.