fbpx

Een mindfulness bodyscan is een concentratieoefening die je kan helpen om de spanning in je lichaam te verminderen.

Hierbij richt je je volledig op het aanvoelen van je lichaam. Door je lichaam te ‘scannen’ breng je als het ware voor jezelf in kaart wat je voelt en waar de spanning zich precies bevindt. Misschien voel je spanning in je schouders?

Of heb je last van een drukkend gevoel op je borst? Door al je lichaamsdelen een voor een na te lopen, kun je je knelpunten lokaliseren. Vervolgens kun je nagaan hoe je deze kunt verhelpen. Bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen of een ontspanningsmassage. 

Zit rechtop en ontspannen.

Als je merkt dat bepaalde lichaamsdelen gespannen zijn, bijvoorbeeld je kaakspieren of je schouders, probeer deze dan bewust te ontspannen.

Begin de scan bij je voeten en scan vervolgens al je lichaamsdelen een voor een: van je linkervoet naar je linker onderbeen en knie, je linker bovenbeen en bil, rechtervoet, rechter onderbeen en knie, en zo door via je buik, borst, rug, langs beide armen, je handen, schouders, nek, en uiteindelijk je hoofd.

Neem de tijd om elk lichaamsdeel te voelen.

Merk je dat je aandacht verslapt? Geen probleem, dat gebeurt soms. Keer dan gewoon weer terug naar het lichaamsdeel waar je was gebleven.

Vriendelijke groet,

Moreno

Leave a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Average Rating 5 out of 5 stars

Kigelia en MG © 2018. All rights reserved.