fbpx

Een goede zithouding is ontzettend belangrijk. Veel lichamelijke klachten die we ervaren zijn terug te leiden tot een verslechterde zit- of lichaamshouding. We zitten namelijk steeds meer, en lang niet altijd op het meest ergonomisch verantwoorde zitmeubilair. In deze blog vertel ik je het een en ander over lichamelijke klachten die het gevolg kunnen zijn van een slechte zithouding. Ook deel ik een aantal tips om je zithouding te verbeteren. 

Lichamelijke klachten door een verkeerde zithouding

Te veel zitten is slecht voor onze gezondheid. Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt bijvoorbeeld dat mensen die te veel zitten meer kans hebben op het ontwikkelen van diabetes type 2. Naast een hogere kans op bepaalde ziektes, kan een verkeerde zithouding ook leiden tot lichamelijke klachten, zoals een pijnlijke rug, of pijn in de nek en schouders. Kortom, een goede zithouding is ontzettend belangrijk om je lichaam gezond te houden. Bovendien draagt een goede zithouding bij aan een goede ademhaling. Heel belangrijk, want een goede ademhaling zorgt ervoor dat je je energieker voelt. 

Wat is een goede zithouding?

Voor een goede zithouding is het belangrijk dat de wervelkolom een gezonde en neutrale positie behoudt. Dit betekent dat de rug de natuurlijke curve kan aanhouden en dat de ademhaling vloeiend in en uit kan stromen. 

Enkele punten waar je op moet letten bij het bepalen van de juiste zithouding zijn.

1. De positie van je voeten

Bij een goede zithouding staan je voeten stevig op de grond. Zorg er dus voor dat de hoogte van je stoel goed is afgesteld. De positie van je voeten heeft ook invloed op de stand van je bekken. Wanneer je bekken te ver gekanteld is, heeft dit invloed op de neutrale positie van de onderrug. Zorg dus dat je je voeten niet te ver naar voren of naar achteren plaatst, en sla ook je benen niet over elkaar. 

2. De positie van het zitvlak

Veel mensen zijn gewend om lekker tegen de rugleuning van hun stoel aan te zitten. Hierdoor komt de rug wat boller, en de onderrug wat platter te staan. En dat is nou net niet de bedoeling. Voor een gezonde en stabiele zithouding zou je namelijk juist een lichte holling moeten hebben bij je onderrug. Gelukkig is dit probleem makkelijk op te lossen, namelijk door het zitvlak van je stoel een stukje van de rugleuning af te plaatsen. Zo komt je rug los van de rugleuning en kan het bekken kantelen. Hierdoor behoudt je rug zijn natuurlijke curve. 

Vind je het moeilijk om een juiste zithouding aan te nemen of te behouden? Probeer eens een speciale balansstoel zonder rugleuning. Deze stoel prikkelt je om een zithouding aan te nemen waarbij je wervelkolom zich bijna automatisch in een gezonde houding positioneert. 

3. De houding van je schouders

Let erop dat je bureau op de juiste hoogte is afgesteld. Zo kunnen de schouders laag blijven, en dat is belangrijk voor een goede ademhaling. Wanneer je te ver naar voren hangt en je je schouders te veel aanspant, wordt de ruimte bij je borstgebied kleiner. Daardoor kun je minder diep ademhalen, wat een negatief effect heeft op je energieniveau. Zorg er dus voor dat je je rug recht en je schouders laag houdt. 

4. De stand van je hoofd

Bij een gezonde zithouding staat je nek in het verlengde van je rug. Je zou eigenlijk een loodlijn moeten kunnen trekken van je kruin naar je schoudergewricht en je heupgewricht. Veel mensen hebben de neiging om letterlijk hun nek te ver uit te steken, wat kan resulteren in nekpijn aan het eind van de dag. 

En nog een laatste tip: beweeg! Door meer te bewegen, verminder je de druk op je gewrichten, houd je je spieren soepel en stimuleer je de doorbloeding. Bovendien is het goed voor je conditie. Ga bijvoorbeeld een blokje lopen tijdens je pauze, of misschien zijn je collega’s wel te porren voor een beetje kantooryoga? 

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan de informatie in deze blog en dat je actief aan de slag kunt met de tips over een goede zithouding. Heb je nog andere tips, of is er een bepaald onderwerp waar je graag meer over zou willen weten? Stuur me een berichtje of laat een reactie achter!

Vriendelijke groet,

Moreno

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Average Rating 5 out of 5 stars

Kigelia en MG © 2018. All rights reserved.